טיפוח

כל מה שאתן צריכות לדעת על פיגמנטציה

היי נמשים שלי,
זה יהיה אחד מהפוסטים הרחבים יותר שאני כותבת, כאלה שאני חופרת בהם עד שהנשמה יוצאת אבל בסופו אתן תדעו כל מה שצריך לדעת על פיגמנטציה.
את הדיסקליימר לפוסט אני אומר כבר בהתחלה – אני לא רופאת עור או דרמטולוגית. כל מה שאני כותבת כאן הוא ידע שצברתי ממחקרים, מאמרים רפואיים ומדעיים ואין ספור שעות של חפירה ולמידה אבל כל זה לא הופך אותי למומחית בעלת תואר רשמי בתחום. אני מבקשת מכן – לכו לרופא/ת העור שלכן או הדרמטולוג/ית שלכן לייעוץ, הכוונה ומרשמים.
אני כן אציין שאני עצמי סובלת מסוג של פיגמנטציה שנקראת מלזמה, עליה גם אדבר בהמשך.
שנתחיל?


פיגמנטציה והיפר-פיגמנטציה

אז מה זה בכלל?
הכינו את עצמכן להסבר מדעי בשפה הכי ברורה שיכולתי:
פיגמנטציה או היפר-פיגמנטציה היא שינוי של גוון העור/כהות של חלקים מסוימים בעור/כתמים כהים על העור שגורמים לעור להיראות לא אחיד. מופיעים לעתים קרובות על הפנים, הידיים וחלקים אחרים של הגוף נחשפים באופן קבוע לשמש.
לפני שניכנס ללמה ואיך – היא יכולה גם להיות מאוד לא נעימה לנפש ולפגוע בביטחון העצמי. כתמים על הפנים הם לא כיפיים ויכולים ממש לבאס וסביר שלא תרגישו בנוח בלי איפור (ואם כן – למדו אותי איך, יא מלכות). אני במצב הזה בדיוק ואני לא יכולה לצאת מהבית מבלי לכסות את הכתמים שלי וכן, זה לא כיף לי. וואלה. הלוואי ויכולתי להגיד שזה בכלל לא מעניין אותי אבל זה כן, ואם אתן באותו מצב – תביאו חיבוק. כן, אנחנו מהממות ומושלמות בדיוק איך שאנחנו אבל אנחנו לא חסינות וכן, יש דברים חיצוניים שמשפיעים על הבפנוכו.

למה למען השם היא מופיעה?
היפר-פיגמנטציה  נגרמת ע"י  עלייה בייצור המלנין – מלנין הוא הפיגמנט הטבעי שנותן לעור, השיער והעיניים את הצבע שלהם והוא מיוצר על ידי תאי עור הנקראים מלנוציטים בשכבה התחתונה של האפידרמיס (השכבה החיצונית של העור). ככל שהגוף מזדקן, המיקום של המלנוציטים הופך לצפוף יותר ולגוף יותר קשה לעקוב ולעשות בקרה עליהם. חשיפה לשמש, השפעות הורמונליות, פציעות בעור (אקנה, אקזמה, פסוריאזיס, אינפקציות) וגיל מגרים את הפעילות של המלנוציטים וכאשר ריכוז התאים גדול יותר – מתרחשת היפר-פיגמנטציה.

סוגים שונים של היפר-פיגמנטציה

כתמי גיל/שמש

הסוג הראשון של היפר-פיגמנטציה נגרם ע"י הזדקנות העור וחשיפה ממושכת לשמש. כמו שציינתי למעלה, עם הזדקנות הגוף, קשה לו לעקוב אחר התאים הגורמים לכתמים בעור, והוא נותר חשוף יותר לכתמים מהסוג הזה. קרני UV מגרות את ייצור המלנין וחשיפה ממושכת לשמש, אפילו מועטה, יכולה לגרום להופעת הכתמים. כשאנחנו צעירות ופוחזות אנחנו חושבות שאנחנו מלכות העולם ושהעור שלנו יישאר מתוח, חלק ואחיד לנצח ומרשות לעצמנו להשתזף (השם ירחם) ולא למרוח קרם הגנה (בן פורת יוסף!), אבל העובדה היא שברגע שאנחנו מתחילות להתבגר, העור חושף בפנינו את כל הנזקים שחשבנו שלא יגיעו לעולם.


היפר פיגמנטציה פוסט-דלקתית

הסוג השני של היפר-פיגמנטציה נגרם כתוצאה מאקנה, אקזמה, פסוריאזיס ודלקות אחרות שפגשו את העור שלכן במהלך השנים – בעצם  פגיעה או טראומה שהתרחשה באפידרמיס (השכבה החיצונית ביותר של העור) או בדרמיס שגרמה לייצור מוגבר של הפיגמנט. הפיגמנט "נתקע" בין תאי העור וכך נוצרים שטחים קטנים בעלי גוון עור שונה מהעור שלכן. כל מי שאי פעם חוותה אקנה מכירה את המצב הזה, ואגב – זה לא חייב להיות ספציפית אקנה, גם אלו מאיתנו שחוו חצ'קון עקשן במיוחד שסירב להיפרד אז הוא הותיר אחריו כתם קטן שלקח לו המון זמן להיעלם.
אנסה להסביר זאת כך:

דלקת באפידרמיס > גירוי של המלנוציטים >  ייצור מוגבר של מלנין > החדרת הפיגמנט המוגבר לתאי העור > קרחנה וכתמים על הוודג'.


היפר-פיגמנטציה הורמונלית – מלזמה

הסוג השלישי של היפר-פיגמנטציה הוא מלזמה (Melasma). ברוכות הבאות לסיוט שלי.
מלזמה היא היפר-פיגמנטציה שמאוד דומה לקודמותיה ויכולה גם היא להיגרם כתוצאה מהשמש אך בעיקרה היא נגרמת בגלל הורמונים, מה שהופך אותה להכי קשה לטיפול. היא פוגעת לרוב בנשים (טפי הורמונים, טפי עליכם) וניתן לראות אותה בעיקר בהיריון או אחרי לידה, בשימוש בגלולות (החלפת גלולות, הפסקת גלולות) או בטיפולים הורמונליים אחרים (פוריות, הורמון גדילה ועוד) וזה קורה משום שהורמוני המין הנשיים אסטרוגן ופרוגסטרון מעוררים את ייצור היתר של המלנין כאשר העור נחשף לשמש. לעומת שאר סוג ההיפר-פיגמנטציה, מלזמה שנובעת משינויים הורמונליים יכולה להיעלם מעצמה ברגע ששצף ההורמונים נרגע ונעלם (כמו למשל לאחר לידה).

יש שלושה סוגים של מלזמה:
– מלזמה אפידרמלית – משפיע על השכבה העליונה של העור, הגוון שלה חום והיא סימטרית. קל יותר לטפל בה כי היא לא עמוקה.
– מלזמה דרמלית –  משפיעה על שכבות העור העמוקות יותר של העור ומאופיינת בכתמים כחולים-אפורים. קשה יותר לטפל בה בשל עומקה.
– מלזמה מעורבת –  שילוב של השתיים הקודמות, מתבטאת בפיגמנט חום-אפור. מה שנקרא לזכות בכל הקופה. איף.

בדרך כלל תופיע באזור הלחיים, גשר האף, המצח, הסנטר והשפה העליונה (מה שנראה כמו שפם – ובדיוק מה שיש לי. אני נראית כמו ילד מקסיקני בדוכן טורטיות) והבעיה העיקרית שלה היא שהיא רגישה מאוד, כלומר מספיק טיפה של שמש, ממש טיפה, או אפילו מקור חום כמו מטבח, מדורה (שמישהי תכניס תפוחי אדמה פליז, אני גוועת), סאונה ואפילו חדר כושר (בעיה שאין לי כי לא קמתי מהספה כבר שלושה ימים רצוף) כדי להטריד את מנוחתה ולגרום לה להפוך לכהה יותר בשניה.
מי שהמלזמה שלה רגישה מאוד, כמוני, יכולה ללכת מהבית לאוטו, 20 שניות על השעון, להסתכל במראה – והופ, הנבלה יותר כהה ממה שהיא הייתה כשיצאת מהבית.
בגלל הרגישות שלה, הכי קשה לטפל בה. לעומת שאר ההיפר-פיגמנטציות, סביר שמלזמה לא תגיב למוצרים עם רכיבים מבהירים שניתן לרכוש אונליין או ללא מרשם רופא כמו ויטמין סי, אלא תצטרך עזרה של תותחים כבדים יותר – עליהם אדבר בהמשך.
כאן חשוב לי לציין שיש רכיב גנטי במלזמה – לפעמים זה פשוט משהו שקיים בעור שלכן ויתפרץ בוקר אחד בלי הסברים.

אילוסטרציה מצערת ואף מזעזעת של המצב

מה אפשר לעשות?

קודם כל ולפני הכל – קרם הגנה SPF30 ומעלה.. אני חוזרת על זה בכל פוסט שלי ואני אמשיך לעשות את זה. קרם הגנה. קרםםםם הגנההההההה.
קרם הגנה לא מיועד רק לאלו שהולכות להשתזף, הוא נועד לכל בוקר בו אתן יוצאות מהבית. קרני UV חודרות מבעד להכל, גם כשמעונן וגשום. תחסכו מעצמכן את ההתמודדות עם עור עייף שחסם העור שלו לא מסוגל לחסום או לסנן ג'יפה מבחוץ או להחזיק בפנים מה שחיוני לו, תחסכו מעצמכן קמטים, כתמים ועור אפרפר וחיוור. תמרחו קרם הגנה (וזה שבקרם לחות ובאיפור שלכן לא מספיק!).

לטיפול בהיפר-פיגמנטציה שנובעת מגיל/שמש או היפר-פיגמנטציה פוסט-דלקתית תוכלו לרוב להשתמש במוצרים שתוכלו לרכוש אונליין ומוצרים ללא מרשם רופא שיש בהם רכיבים המיועדים להבהרה – ויטמין סי, hydroquinone, ניאצינאמיד, חומצה אזלאית, חומצת KOJIC, תמצית שורש ליקריץ' ועוד.
כוכבית לגבי ויטמין סיהוא אחד מרכיבי ההבהרה הידועים בקוסמטיקה כיום אך הוא רכיב מאוד בעייתי שכן מאוד קשה לייצב אותו בתוך פורמולה – הוא מתחמצן במגע עם אוויר או אור. ברגע שהוא מתחמצן הוא מאבד מהערך שלו והופך לסתם נוזל בלי כל משמעות ולכן
חשוב שהאריזה שהוא מגיע בה תהיה אטומה לחלוטין ועדיף שתהיה במשאבה לחיצה/שפופרת ולא בפיפטה.
עד היום שום חברה לא עלתה על פורמולה מדויקת שבה הם יכולים בוודאות להבטיח שהויטמין סי פעיל בה במאה אחוזים. 
בנוסף, שילוב של חומצות AHA ו-BHA בשגרת הטיפוח שלכן הגורמות לניקוי עמוק של הנקבוביות וקילוף שכבות העור המתות יכול לתרום משמעותית בהבהרת הכתמים הקיימים.

מספר מוצרים שיכולים לעזור שניסיתי בעצמי ואני יכולה להעיד על היכולות שלהם:

Derma E, Vitamin C Concentrated Serum – ויטמין סי עם משאבה, עובד מצוין ועוזר לאחידות גוון העור.
InstaNatural, Niacinamide Serum  סרום ניאצינאמיד. רכיב מסיס במים שעובד יחד עם החומרים שהעור מייצר באופן טבעי כדי לשפר את המראה של נקבוביות מוגדלות, עוזר לייצר גוון עור אחיד ועוזר לעור לאגור לחות ולמנוע יובש/קילופים – כלומר הוא מצוין לכל סוג עור.
DRUNK ELEPHANT – C Firma Day Serum – סרום ויטמין סי הכולל בתוכו רכיבים נוספים התורמים להבהרת העור. נחשב לאחד הטובים הקיימים כיום. לי הוא לא עזר למלזמה אך הוא עזר בהחלט לצלקות אקנה ולהחלקת העור אצל המון מכרות שלי.
+ The Ordinary – Vitamin C Suspension 23% + HA Spheres 2% – פורמולה בעלת רכיבים העוזרים בהתמודדות עם גוון עור לא אחיד וסימני הזדקנות נראים לעין. מדובר בסרום עדין בעל תערובת מרוכזת של ויטמין C וחומצה היאלורונית שעוזרים להחליק ולהאיר גוון עור חיוור.
+ The Ordinary – Niacinamide 10% + Zinc 1% – דומה לסרום של אינסטה נטורל עם המינימליזם של דה אורדינרי.
+ The Ordinary – Alpha Arbutin 2% + HA – בעל רכיב הבהרה שמפחית ייצור מלנין. למרוח נקודתית על הכתמים, עזר לי המון בעבר.
Derma E, Skin Lighten – קרם לחות טיפולי המכיל אלפא ארבוטין ושורש ליקריץ, נוסף לויטמינים ותמציות צמחים העובדים יחד לאחד את גוון העור, להבהיר כתמים, למזער צלקות ולעזור בטקסטורה.
Reviva Labs, 5% Glycolic Acid Cream – חומצת AHA. ממליצה לקרוא כאן.
Cosrx, AHA/BHA Clarifying Treatment Toner – טונר חומצות המשלב AHA ו-BHA יחד.
Drunk Elephant – T.L.C. Framboos Glycolic Night Serum – כבר אמרתי עליו הכל כאן.
+ The Ordinary – Azelaic Acid Suspension 10% – מבהירה את העור ועוזרת לטפל בטקסטורה ובכתמים של אקנה וחצ'קונים. היא אחת החומצות היחידות שלא גורמת לגירוי בעור ויכולה לעזור להפחית אדמומיות ולעזור נגד רוזיציאה.

טיפול במלזמה הוא מורכב יותר. שימוש ב-AHA ו-BHA יכול לעזור, אבל סביר שמעט מאוד. ככל שהפיגמנטציה עמוקה יותר, כך יהיה יותר קשה לטפל בה. יש מחקרים שאומרים שטיפולים בלייזר יכולים לעזור אבל אני לא יכולה להמליץ על טיפול כזה (קודם כל לא עשיתי אחד כזה בעצמי ודבר שני – כמו שאמרתי, אני לא דרמטולוגית). לכו לרופא עור.


תראו, זו לא גזירת עולם. אפשר לטפל בהכל ואני חייבת לומר משהו נוסף – 
ניסיתי הכל. באמת. ממוצרים אונליין, סופר פארם, רכיבים טבעיים (יום יום של למרוח לימון על הכתמים, כן?), בזבזתי אלפי (אלפי!) שקלים אצל קוסמטיקאיות שעזרו מעט או לא עזרו בכלל ובאופן כללי, אני סביב הכתמים האלה כבר פאקינג 6 שנים. 
אני לא יודעת למה לא עשיתי את זה לפני, אבל רק לאחרונה הכרחתי את עצמי ללכת לרופא עור שאבחן את הכתמים כמלזמה (דהההה) ורשם לי רקיחה – בלנד של רכיבים עם אחוז גבוה יותר של חומרים פעילים (שלא תמצאו במוצרים שאפשר לרכוש ללא מרשם או אצל קוסמטיקאיות פשוט כי משרד הבריאות לא מאשר שימוש באחוזים כאלה גבוהים מבלי מרשם)  – 4 אחוז של היידרוקווינון, 0.025 אחוז של טרטינואין ו-1% של הידרוקורטיזון. אני מטופלת במשחה הזו כבר כמה שבועות (לפי הוראות הרופא) ואני רואה שיפור משמעותי. הכתם על הלחי כמעט נעלם והכתם על השפה העליונה מתחיל להתפרק, חלקו הגדול הובהר משמעותית.
אני לא מזלזלת בקוסמטיקאיות, חלילה, אני מכירה לא מעט נשים ששיפרו את מראה העור שלהן פלאים בזכות שימוש במוצרים שקוסמטיקאיות רשמו להן, אבל לא תמיד ניתן לאבחן נכון את הכתמים האלה וחבל שתבזבזו מאות שקלים על מוצרים שלא בהכרח יעשו משהו לעור שלכן. אם ניסיתן וזה עבד עליכן – אש עליכן. באמת. כיף לי ממש שיש משחות או טיפולים שעוזרים – פשוט סביר שזו לא הייתה מלזמה.
אל תעשו את הטעות שלי ותחכו – לכו לרופא עור. הוא היחיד שיכול להגיד לכן בדיוק מה יש לכן ולתת לכן דרכי פעולה נכונות לטיפול.


זהו, אני מקווה שעזרתי ושהפוסט הזה גרם לכן להבין קצת יותר טוב את הנושא ואולי אפילו לעזור לכן להבין את הכתמים שלכן.
ואם יש לכן היפר-פיגמנטציה – הכל בסדר. אתן מושלמות עבורי בדיוק כמו שאתן. תביאו חיבוק וגם בואו לקבוצה בפייסבוק!

כתיבת תגובה